Media models and objectification of men and women

Authors

  • Chiara Rollero Università degli Studi di Torino
  • Norma De Piccoli Università degli Studi di Torino

DOI:

https://doi.org/10.6092/1827-9198/1631

Keywords:

Oggettivazione, Mass media, Benessere, Autostima, Sessismo

Abstract

Literature on objectification has largely demonstrated the relationship between exposure to objectified media models and body dissatisfaction for women. The aim of the research presented here is to extend the study of the consequences of such exposure - examining both male and female models - in relation to psychological well-being, self-esteem and endorsement of sexist attitudes. 166 university students (51.8% male) participated in the study. Results showed that exposure to objectified male models decreases men’s well-being, while exposure to objectified female models not only decreases women’s well-being but also their perception of attractiveness and social esteem. Furthermore, female objectification influences men’s sexism, increasing hostility towards women and at the same time reducing the hostility toward their own gender. The implications are discussed.

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Author Biographies

Chiara Rollero, Università degli Studi di Torino

Chiara Rollero, PhD, is untenured professor of Social Psychology and Community Psychology at the University of Turin. Her main research interests are gender issues, sexism and objectification approach, environmental psychology and quality of life.

Norma De Piccoli, Università degli Studi di Torino

Norma De Piccoli è docente presso l'Università degli Studi di Torino, Dipartimento di Psicologia dove è titolare della cattedra di Psicologia di Comunità e di Psicologia Sociale. Si occupa di tematiche a cavallo tra la psicologia di comunità e la psicologia sociale quali: la partecipazione, l'attaccamento al luogo e l'identità di luogo, la salute e la qualità della vita in riferimento agli stili di vita e alle comunità locali. Il tema del genere, con particolare riferimento al sessismo, agli stereotipi e all’identità di genere, è approfondito trasversalmente a queste aree di ricerca, utilizzando metodi e strumenti sia quantitativi sia qualitativi.

Published

2013-06-07

How to Cite

Rollero, C., & De Piccoli, N. (2013). Media models and objectification of men and women. La Camera Blu, (8). https://doi.org/10.6092/1827-9198/1631

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