Raccordare Napoli con una linea obliqua: il segno che inventò l’idea

Authors

  • Claudia Cennamo Università degli Studi della Campania Luigi Vanvitelli
  • Gerardo Maria Cennamo Università Tematica Internazionale Uninettuno

DOI:

https://doi.org/10.6093/2499-1422/7866

Abstract

La città obliqua is a pilot project that was born in the '80s from the genius of an urbanist architect, passionate about music and... Naples, who offered the community a structured and organic planning program, supported by in-depth investigations and the census of forgotten urban songs; it also took on an iconic value and recognition of a cultural trend matured in those years within the Faculty of Architecture so much so that the project was put in notes by one of his students, a famous singer-songwriter, who made it a musical piece. The design idea anticipated, in a futuristic dimension, what many years later - and still today - forms the subject of debate in both the scientific and social spheres. The project provides for the recovery of archaic routes flanked by means of lifts that today can be defined sustainable, at the time characterized by high technology with low emissions and reduced impact; a network of connections with the streets of the sea and the hill marshalling stations, subway parking, interconnections with existing subways and those still to be built at the time. All this to guarantee mobility in every part of the metropolis... practically on foot!

This contribution intends, on the one hand, to bring back to the memory and knowledge of the scientific community a project episode that, in its own right, finds its place in the extensive literature concerning the great experiments for Naples; on the other hand, by placing itself in that field of interest that dichotomatically integrates the representation of the territory, urban planning and transport, it intends to highlight the contemporaneity and effectiveness of the study conducted in 1984 to solve the mobility in Naples, integrating today perfectly with the new infrastructural system with which the city has been equipped.

 

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Author Biographies

Claudia Cennamo, Università degli Studi della Campania Luigi Vanvitelli

Claudia Cennamo, laureata in Architettura, è dottore di ricerca in Scienze e Tecniche dell'Architettura Storica e Moderna presso l'Università di Roma La Sapienza dal 1996. È Professore Associato presso il Dipartimento di Architettura e Disegno Industriale dell'Università della Campania Luigi Vanvitelli e svolge attività didattica e di ricerca nel campo della Meccanica Strutturale dal 1995. I suoi principali temi di ricerca riguardano il controllo strutturale e le strutture murarie, con particolare riferimento ai metodi di calcolo per i materiali unilaterali. Autore di oltre 130 pubblicazioni scientifiche, è revisore per numerose riviste internazionali che trattano argomenti incardinati nel settore disciplinare della Scienza delle Costruzioni.

Gerardo Maria Cennamo, Università Tematica Internazionale Uninettuno

Gerardo Maria Cennamo, architetto, dal 2009 è ricercatore presso la Facoltà di Ingegneria della Università Telematica Internazionale UNINETTUNO, dove insegna le discipline del disegno in tre corsi di laurea. La sua formazione è arricchita da esperienze anche in ambiti collaterali alla ricerca accademica; l’attività professionale nel campo delle trasformazioni urbane e nell’urbanistica ha contribuito ad affinarne un approccio complessivo verso i temi della documentazione della città e della architettura, che costituiscono - attraverso gli strumenti della rappresentazione - i suoi principali interessi di ricerca.  Relatore in congressi internazionali, è autore di saggi ed articoli nel settore disciplinare di afferenza ed ha varie esperienze di partecipazione e coordinamento ad attività di ricerca scientifica.

 

Published

2021-07-30

How to Cite

Cennamo, C., & Cennamo, G. M. (2021). Raccordare Napoli con una linea obliqua: il segno che inventò l’idea. Eikonocity. History and Iconography of European Cities and Sities, 6(1), 87–99. https://doi.org/10.6093/2499-1422/7866

Issue

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